- Auta WRC to najbardziej zaawansowane technicznie samochody rajdowe. W ich przypadku przepisy pozwalają na więcej. Wciąż jednak są restrykcyjne, podobnie jak w innych klasach. Przykładowo: waga poszczególnych części nie może odbiegać od norm i jest zawsze badana. Jeśli masz np. wahacz lżejszy o 100 gramów, poniesiesz surowe konsekwencje czasowe lub finansowe - krótko ocenia trzykrotny mistrz Europy.
Samochody klasy WRC są wyposażone w zaawansowany pakiet aerodynamiczny, który testowany jest w specjalnych tunelach do tego przeznaczonych. Cechą wozu jest też stosunkowo niska waga, która według homologacji wynosi 1190 kg. Z seryjnym autem tak naprawdę wiąże je tylko znaczek firmy. Reszta robiona jest pod potrzeby rajdów. W WRC fotele są kubełkowe, pasy bezpieczeństwa 6-punktowe, a klatka bezpieczeństwa jest dodatkowo wzmocniona. Dzięki temu wóz jest bezpieczniejszy.
Skoda Fabia Rally2 evo, którą Kajto ściga się w kategorii WRC 3, pozwala osiągać niesamowite prędkości, choć jest autem o klasę niższym od królewskiego WRC. Mimo to ustronianin potrafi nim włączyć się w walkę z tymi 380-konnymi potworami. W Turcji Kajto wywalczył rewelacyjne 7. miejsce w generalce rajdu i wygrał w swojej kategorii. Na Sardynii ponownie wyszarpał punkty od rywali w szybszych samochodach, dojeżdżając na 9. pozycji w klasyfikacji generalnej i na 2. miejscu w WRC 3.
- Ogólnie pojazdy WRC są szybsze, z łatwością przekraczają 200 km/godz., ale są też zbudowane z trwalszych materiałów. Dłuższe są w nich skoki zawieszenia, skrzynia biegów jest 6-stopniowa, a pakiet aerodynamiczny daje o wiele więcej docisku, dzięki czemu można szybciej pokonywać zakręty - przekonuje Kajto.
Największa różnica jest jednak w cenie wozu. Samochód WRC jest trzy razy droższy od auta klasy Rally2 i kosztuje około 3,5 mln zł.
Skoda Fabia, którą w tym sezonie jeżdżą Kajto z Maćkiem Szczepaniakiem, od momentu debiutu w 2015 roku stała się jednym z najbardziej utytułowanych samochodów rajdowych. Jest wyposażona w napęd na cztery koła i turbodoładowany silnik 1.6, o mocy 280 KM. Skoda waży 1230 kg i wyróżnia się m.in. sekwencyjną skrzynią biegów, wydajniejszym chłodzeniem oraz większą trwałością. Jej konstrukcja należy do najbardziej zaawansowanych i konkurencyjnych projektów w swojej klasie.
- Z kolei wóz WRC ma więcej atutów w kwestii przyspieszenia. Łopatki sześciobiegowej skrzyni biegów umieszczone są przy kierownicy, co ułatwia ich zmianę. Ogólnie rajdówka ta jest łatwiejsza w prowadzeniu, a środek ciężkości jest niżej położony - kończy trzykrotny rajdowy Mistrz Europy.
Do tego wszystkiego trzeba dodać także kolosalny wpływ ogumienia. Opony do auta WRC są bardziej wytrzymałe, ale też i droższe. Jeśli chce się być mistrzem świata WRC, to trzeba nie tylko wygrywać, ale i mieć sporo kasy. Póki co, Kajto z Maćkiem walczą tańszym samochodem Rally2 i w tym szalonym sezonie spisują się bardzo dobrze.