Kajetan Kajetanowicz

i

Autor: Cyfrasport Kajetan Kajetanowicz

Kajetan Kajetanowicz ufa swoim pilotom

2020-06-04 18:34

Pilot jest zawsze prawą ręką każdego kierowcy rajdowego. Nie inaczej jest u Kajetana Kajetanowicza (41 l.). Trzykrotny mistrz Europy co prawda lubi jak dużo się wokół niego dzieje, ale swoich pilotów traktuje szczególnie. Zmienia ich bardzo rzadko.

- Do tej pory miałem szczęście do bardzo dobrych pilotów. Nie lubię ich zmieniać. Jak ktoś jest uważny, to zauważy, że w ciągu ostatnich jedenastu lat miałem ich tylko dwóch, Jarka Barana i obecnie Maćka Szczepaniaka. To chyba nie jest tak dużo. Jestem stały w uczuciach i dlatego roszady są tak rzadkie - śmieje się "Kajto".

Do tej pory na prawym fotelu Kajetanowicza zasiadało pięcioro pilotów. Pierwszym była jego ówczesna żona, Ola. Poznając Kajetanowicza była trochę skazana na to dość nietypowe zajęcie. Bardzo szybko jednak polubiła szybką jazdę na prawym fotelu i aktywnie włączyła się do pracy u boku małżonka.

- Jeździliśmy razem w pierwszej rajdówce, czyli prehistorycznym Fiacie 126 p. Później przyszły nowe wozy, z których chyba najlepiej pracowało się jej w Peugeocie. Ola w pełni poświęcała się tej profesji. Później spełniała się też w roli menedżera - dodaje kierowca Lotos Rally Team.

To był tylko wstęp do wielkich sukcesów. W miejsce żony zasiadł znakomity, zaprawiony w bojach Maciej Wisławski, z którym "Kajto" jeździł dwa lata. U boku tego pilota z przytupem wszedł do czołówki polskich rajdowców. Kajetanowicz wiele się nauczył jeżdżąc z taką rajdową osobowością.

- Miałem szczęście jeździć z najlepszymi. Nie ma co ukrywać, że Wisławski to wielka postać. Dużo na ten temat może też powiedzieć Krzysztof Hołowczyc, z którym wiele lat "Wiślak" jeździł z dużymi sukcesami. Z kolei dla mnie lata wspólnej jazdy z Wisławskim były poważnym krokiem do międzynarodowych sukcesów. Ogromnie dużo "Wiślakowi" zawdzięczam. Nasza współpraca skończyła się po mojej przesiadce do Subaru Imprezy - wspomina "Kajto".

Tylko jeden, ale za to zwycięski rajd Kajetanowicz pojechał z Jackiem Rathe i później zaczęła się era Jarosława Barana, z którym "Kajto" współpracował przez dziewięć lat, zdobywając cztery tytuły mistrza Polski i trzy razy wygrywając klasyfikację generalną mistrzostw Europy. Nie ma co ukrywać, u boku Barana "Kajto" zaczął kolekcjonować tytuły, zdobywając je jak automatu. Był to doskonale zgrany i lubiany duet. Załoga Kajetanowicz/Baran wygrywała w Polsce to co chciała, a przez trzy sezony zdominowała europejskie trasy.

Jednak "Kajto" w rajdowej hierarchii chciał się wspinać jeszcze wyżej. Dlatego zaczął startować w mistrzostwach świata WRC już u boku Macieja Szczepaniaka, który wcześniej partnerował całej krajowej elicie kierowców rajdowych Tomaszowi Kucharowi, Januszowi Kuligowi, Leszkowi Kuzajowi, Michałowi Kościuszce i Robertowi Kubicy. W drugim sezonie startów w WRC2 Szczepaniak miał olbrzymi wpływ, że "Kajto" przy jego udziale został wicemistrzem świata.

- Pilot musi mieć różne cechy. Nie tylko donośny głos i precyzję mówienia. Spędzamy ze sobą po kilkanaście godzin dziennie i musimy ze sobą wytrzymywać. Pilot nie tylko nie powinien się mylić w przekazie, ale być także wsparciem dla kierowcy. Jesteśmy przecież jednym organizmem - przekonuje Kajetanowicz.

W marcu "Kajto" ze Szczepaniakiem pojechali w Rajdzie Meksyku, nowym wozem, Skodą Fabia R5 evo. Na wysokości ponad 2500 metrów nad poziomem morza doskonale czuł się pilot "Kajty".

- Maciek bardzo się ucieszył, że tam wystartowaliśmy. Wiele razy w Meksyku rywalizował i czuł się tam jak ryba w wodzie. Dla mnie był to debiut w tym kraju, a on zachowywał się jak u siebie w domu. Śmiałem się, że znał każdy kaktus, który stał na trasie. Dlatego jego doświadczenie i spokój jest dla mnie bezcenne. Czuję od Maćka wielkie wsparcie i nasza współpraca stale się rozwija. Niech tak będzie jak najdłużej - kończy kierowca z Ustronia.

Piloci Kajetana Kajetanowicza

Aleksandra Masiuk (2000-2006) Samochody: Fiat 126p, Fiat Cinquecento, Fiat Seicento, Peugeot 106 S 16, Peugeot 206 XS, Peugeot 206 S1600, Subaru Impreza N11.

Maciej Wisławski (2007-2008) Samochody: Mitsubishi Lancer Evolution Evo IX.

Jacek Rathe (2009) Samochód: Subaru Impreza N14.

Jarosław Baran (2009 -2017) Samochody: Subaru Impreza N14, Ford Fiesta R5.

Maciej Szczepaniak (od 2018) Samochody: Ford Fiesta R5, Volkswagen Polo GTI R5, Skoda Fabia R5, Skoda Fabia R5 evo.

Czytaj Super Express bez wychodzenia z domu. Kup bezpiecznie Super Express KLIKNIJ tutaj

Najnowsze