Nammo to producent amunicji, a jednocześnie jeden z głównych sponsorów reprezentacji Norwegii w skokach narciarskich. Aktualnie zawodnicy i zawodniczki z tego kraju rywalizują o medale na mistrzostwach świata w Lahti, z kolei firma postanowiła opublikować reklamę z nimi w rolach głównych. I niestety nie było to najszczęśliwsze posunięcie.
Norweskie media natychmiast zauważyły niebezpieczne, a wręcz skandaliczne podobieństwo z pewnym słynnym afiszem sprzed lat. Zdjęcie, na którym Daniel-Andre Tande oraz jego koledzy i koleżanki z kadry stoją z dumnie uniesionymi czołami na tle flagi narodowej, przywołało skojarzenia z... plakatem rekrutacyjnym nazistowskiej formacji Waffen-SS!
- Sposób, w jaki sportowcy ustawieni są na tej fotografii, wywołuje u mnie skojarzenia, od których dostaję mdłości. Są to bardzo silne symbole, świadczące o kompletnym braku wyczucia historycznego u osób, które były zaangażowane w tworzenie tej kampanii. A jeśli dodamy do tego, że firma Nammo produkuje amunicję, te konotacje są jeszcze silniejsze. Ocena tej reklamy jest jednoznacznie zła - powiedział Kim Riseth, dziennikarz norweskiej telewizji NRK.
- Reklama miała na celu pokazanie, jak wspaniałych mamy sportowców. Według mnie to wstyd, że ktoś doszukuje się takich porównań. Nie widzę tam żadnych podobieństw - przyznał Bjoern Einar Romoeren, były skoczek, a obecnie marketing manager norweskiej kadry.