Motorowodna F1, GP Portugalii: Bartłomiej Marszałek zamienił mieszkanie na łódkę

2011-05-13 4:50

500 koni mocy, prędkość do 250 km na godz. Tym smokiem już się nie pływa, ale lata. Bartłomiej Marszałek (28 l.) rozpoczyna starty w motorowodnej Formule 1. To będzie polski debiut w tej najwyższej, prestiżowej klasie wyścigów.

- Niczego się nie boję, chociaż mam wielki szacunek dla tej klasy. Wiem, że jestem debiutantem, żadnym herosem. Ale gdybym się bał, nie wsiadłbym do tej łódki - zapewnia najmłodszy ze słynnego klanu Marszałków.

Jego legendarny ojciec, Waldemar Marszałek (ur. 1942), aż 27 razy stawał na podium MŚ i ME w klasach o pojemności silnika 250 i 350 ccm. Nigdy nie prowadził jednak łodzi z silnikiem tak wielkiej mocy - 2500 ccm.

Patrz też: Żużel. Janusz Kołodziej odpocznie od żużla po Grand Prix Szwecji

Poleci łódką dzięki poduszce

- Ta łódź właściwie nie płynie, ale leci, wznosząc się ponad wodę dzięki powstającej pod nią poduszce powietrznej - cieszy się Bartłomiej, który w minionym roku sprzedał mieszkanie i wszystkie pieniądze przeznaczył na spełnienie wielkiego sportowego marzenia. - Miejsce w Formule 1 zostało wygryzione i wyszarpane wyrzeczeniami i ciężką pracą - dodaje.

Wystartować ma w ośmiu wyścigach, w barwach amerykańskiego zespołu Nautica, od maja (Portugalia) do grudnia (ZEA). Koszty pojedynczego startu sięgają 40-50 tys. euro. Finansują go sponsorzy (Shell i Balt Yacht), ale i sam musiał do tych startów dołożyć.

Ma jeszcze słaby kark

Jego partnerką w Nautice jest blondwłosa Norweżka Marit Stromoy (36 l.), jedyna kobieta w F1. Zarazem popularna w swoim kraju piosenkarka, która uczestniczyła kiedyś w konkursie Eurowizji. Ale serce oddała ślizgaczom.

Marszałek debiutuje w motorowodnej F1, ale wierzy, że już w pierwszym sezonie będzie odnosił sukcesy. - Może jeszcze nie od pierwszego startu, bo nie mam żadnego doświadczenia ani treningu w F1 - zaznacza. - Nie chciałbym wchodzić w zakręt na pełnym gazie, a potem przez miesiąc dochodzić do siebie. Mój kark jeszcze nie wytrzymałby przeciążeń rzędu sześciu do ośmiu G, które są wyższe niż w samochodowej Formule 1.

Nie przegap

Motorowodna F1 GP Portugalii. Polsat Sport. 22 maja, godz. 14.00

Samochodowa F1 kontra Motorowodna F1

długość i szerokość pojazdu - 4,5 m/1,8 m (samochodowa)  4,6-6 m/2,1 m (motorowodna)

ciężar bez silnika - 620 kg i 390 kg

moc, pojemność silnika - do 750 KM - 2.4 l i  do 500 KM - 2.5 l

prędkość maksymalna - 360 km/h i 250 km/h

przyspieszenie 0-100 km - 1,7 s i  2 s

budżety zespołów (rocznie) - 300 - 400 mln USD i  kilkanaście mln euro

najwyższe zarobki pilotów - do 30 mln USD i kilka mln euro

liczba wyścigów w sezonie - 20 i 9

czas trwania wyścigu - 1,5-2 godz. i 30-45 min

Najnowsze