- Jesteś jednym z niewielu Polaków w Formule 1? Dla jakich zespołów pracujesz?
- Moją przygodę z F1 rozpocząłem współpracując z Vodafone McLaren Mercedes, a obecnie pracuje dla Brawn GP.
- Co wystarczyło zrobić, aby jeszcze niedawno student warszawskiej Politechniki był dzisiaj na torze Formuły 1, wśród techników pracujących dla najlepszych zespołów wyścigowych?
- Ukończyłem dział Samochodów i Maszyn Roboczych i motoryzacja zawsze była dla mnie pasją. Pracuję dla ExxonMobil, który jest partnerem technologicznym Vodafone McLaren Mercedes i dostarcza dla nich specjalnie zaprojektowane paliwo i syntetyczne środki smarne.
- Jak wygląda Twój weekend na torze? Jakie są twoje obowiązki?
Przed każdym wyścigiem dla mnie praca zaczyna się w już środę i trwa aż do późnych godzin w niedzielę. Moim głównym zadaniem jest kontrola jakości paliwa i oleju.
- Czemu ma służyć to monitorowaniu sprawności silnika bolidu?
- W tym sezonie każdy kierowca ma pulę 8 silników do wykorzystanie, a mamy w sumie 17 wyścigów. Tak więc każdy silnik ma do pokonania spory dystans w ekstremalnych warunkach. Jeżeli zachodzi konieczność wykorzystania dodatkowych jednostek napędowych, wówczas kierowca jest karany przesunięciem o 10 pozycji do tyłu na starcie wyścigu. Dlatego używane są syntetyczne oleje najwyższej jakości, by jak najbardziej wydłużyć wytrzymałość silników.
- Jak często wymienia się olej w bolidzie?
W trakcie każdych zawodów kierowcy używają jeden silnik podczas prób piątkowych i drugi podczas klasyfikacji i wyścigu. Olej generalnie jest wymiany za każdym razem gdy silnik jest montowany w bolidzie. .
- Gdybyśmy porównali silnik bolidu do ludzkiego serca, to czy zgadzasz się, że olej w silniku jest jak krew w naszym organizmie?
- W zupełności zgadzam się z tym porównaniem. Ponadto dodałbym, że musi pracować jak krew w organizmie prawdziwego sportowca. Temperatury w silniku dochodzą do 300C, a obroty do 18000 na minutę. Aby sprostać tak ekstremalnym warunkom stosuje się nowatorskie oleje. Formuła 1 jest poligonem doświadczalnym gdzie testuje się nowe technologie.
- Czy znasz Roberta Kubicę? Mieliście okazję się poznać?
- Oczywiście spotkałem kilkukrotnie Roberta w paddock'u i mieliśmy okazję krótko porozmawiać. Niestety nie jest to takie łatwe. Kierowcy mają bardzo napięty grafik i w każdej wolnej chwili są oblegani przez dziennikarzy.
Drugi Polak w Formule 1
2009-11-04
17:23
Okazuje się, że Robert Kubica (25 l.) nie jest jedynym Polakiem, którego można spotkać w paddockach Formuły 1. W teamie Brawn GP kontrolą paliw zajmuje się Polak Paweł Białota.