W strategii sponsoringowej Grupy ORLEN sport zajmuje szczególne miejsce. Jako największa polska firma ORLEN od lat aktywnie wspiera dyscypliny i reprezentacje narodowe fundujące nam sportowe emocje. To także promocja sportu amatorskiego oraz zdrowego, aktywnego stylu życia. Jak na koncern paliwowy przystało, PKN ORLEN szczególnie angażuje się w sporty motorowe, ale nie tylko. Oprócz sponsoringu rajdów, żużlu, Formuły 1 na wodzie i akrobacji lotniczych firma wspiera też siatkówkę, kolarstwo, piłkę nożną, ręczną i lekkoatletykę. To także sponsor strategiczny Polskiego Komitetu Olimpijskiego i Polskiej Reprezentacji Olimpijskiej, a także Polskiego Komitetu Paraolimpijskiego.
Odpowiedzialność biznesowa i społeczna
Sportowcy to grupa osób, które kończą zawodową karierę znacznie wcześniej, dlatego tak ważne jest, by znaleźć im godnych następców. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że warunki fizyczne to nie wszystko. Aby młodzi sportowcy mieli szansę zaistnieć na arenie sportowej, konieczne jest zapewnienie im możliwości rozwoju, bo często brakuje im środków na zakup niezbędnego sprzętu, wynajem lokalu, a nawet udział w zawodach sportowych. Z powodu bariery finansowej wielu młodych utalentowanych kobiet i mężczyzn nie byłoby w stanie zaprezentować pełni swoich możliwości. Dzięki wsparciu sponsoringowemu realizacja sportowych marzeń dzieci i młodzieży staje się rzeczywistością.
Inwestycja w przyszłość
PKN ORLEN inwestuje w rozwój młodych kadr, wspierając liczne akademie sportowe. W ten sposób dobrze rokujący sportowcy mogą trenować różne dyscypliny na najwyższym poziomie. Rozwój, a w przyszłości sukcesy najmłodszych sportowców, są możliwe dzięki zapewnieniu przez ORLEN odpowiedniej kadry trenerskiej, zaplecza sprzętowego, warunków lokalowych, strojów i partycypowaniu w kosztach uczestnictwa w zawodach. Dzieci i młodzież trenujące na boisku czy torze kartingowym znacznie rzadziej sięgają po smartfona i gry komputerowe. To doskonała promocja zdrowego stylu życia, a także możliwość zwrócenia młodych ludzi w dobrym kierunku. Tylko w 2020 r. ORLEN wparł 70 instytucji, przedsięwzięć sportowych, klubów i stowarzyszeń, z czego mogło skorzystać 327 tys. dzieci
Efektywny system szkolenia
mowy sponsoringowe zawierane przez ORLEN ze związkami sportowymi czy klubami ligowymi mocno akcentują szkolenie dzieci i młodzieży. Odpowiednio przygotowany system szkolenia młodzieży ma wyłonić przyszłych następców aktualnych mistrzów. Razem z Polskim Związkiem Lekkiej Atletyki spółka angażuje się w program „Lekkoatletyka dla każdego”. We współpracy z Polskim Związkiem Piłki Siatkowej ORLEN rozwija Siatkarskie Ośrodki Szkolne. Spółka wspiera kluby sportowe, akademie piłkarskie, w których trenuje ponad 7 tys. dzieci! Od kilku lat wspiera Stowarzyszenie „Sport Dzieci i Młodzieży” przy organizacji Finałów Czwartków Lekkoatletycznych. Sponsoring sportowy przyczynia się nie tylko do wyników sportowych i popularyzacji marki, lecz także do budowania więzi wśród lokalnej społeczności. W Płocku od wielu lat koncern jest sponsorem ORLEN Handball Mini Ligi – turnieju piłki ręcznej dziewczynek i chłopców kl. IV–V. Wsparcie otrzymuje także Stowarzyszenie Kultury Fizycznej Wisła Płock, szkolące młodzież do 17 roku życia grającą w piłkę ręczną.
Wsparcie dla młodych kartingowców
Koncern mocno wspiera sporty motorowe. Zawodnicy ORLEN Team biorą udział w Formule 1 (Robert Kubica należący do zespołu Alfa Romeo Racing ORLEN i ORLEN Team WRT), wyścigach samochodowych, na żużlu (Bartosz Zmarzlik), rajdach terenowych, zawodach motoparalotniarskich, lotniczych, a także w wodnej Formule 1, w której jako pierwszy w historii startuje Polak – Bartłomiej Marszałek. ORLEN kształci też młodych kierowców Formuły 1 – Macieja Gładysza, Gustawa Wiśniewskiego, Karola Kręta, Karola Czepiela i Tymoteusza Kucharczyka. Dzięki zaangażowaniu Koncernu w propagowanie sportu, dzieci i młodzież uczy się właściwych postaw sportowych i zdrowych nawyków, rozwija umiejętności, a niejednokrotnie znajduje hobby, które staje się ich sposobem na życie.
Mecenas Polskiego Sportu w Trudnych Czasach 2020
W okresie pandemii PKN ORLEN nie zaprzestał wspierania sportowców, instytucji kulturalnych i partnerów społecznych. Pomoc w trudnych czasach pozwoliła wielu osobom zrealizować zamierzone cele – i to z powodzeniem. Tylko w 2020 r. w 8,5 tys. szkół w Polsce zorganizowano 620 tys. zajęć sportowych dla dzieci. W związku z tym w styczniu ub.r. „Przegląd Sportowy” nagrodził ciężką pracę zespołu ORLEN tytułem Mecenasa Polskiego Sportu w Trudnych Czasach 2020. Podczas gdy wiele branż zmagało się z ogromnymi problemami finansowymi, ludzie tracili pracę, a nam stale towarzyszyła niepewność jutra – wsparcie ORLEN-u było jedyną pewną rzeczą. To wiele mówi o wartościach i misji firmy.
Dziecięce akademie piłkarskie
ORLEN wspiera akademie piłkarskie na terenie całego kraju, w tym:
- Akademię Piłkarską Wisła Płock,
- AKS Wyzwolenie CEZ Chorzów,
- Ajaks Częstochowa,
- Constract Lubawa,
- LKS Respekt Myślenice,
- ORLEN Beniaminek Krosno.
Partnerem materiału jest PKN ORLEN