Po pierwszym etapie liderem w klasie VO65 (jachty o kadłubie do 65 stóp) jest polski WindWhisper z międzynarodową załogą. Prowadzi go jako skiper Hiszpan Pablo Arrarte. Blisko połowa 11-osobowej załogi to Polacy, pozostali pochodzą z pięciu innych krajów.
Regaty trwają od stycznia. Rozgrywane są w dwóch klasach: Imoca 60 (do 60 stóp kadłuba) oraz VO65. Ta pierwsza grupa rozegrała już cztery etap, ta druga dopiero jeden, z Alicante do Wysp Zielonego Przylądka, wygrany przez polski jacht. Do końca jednym i drugim pozostały dwa etapy, oba w czerwcu: Århus – Haga (800 mil morskich) i Haga – Genua (2200 mil m.).
W klasie VO65 rywalizowało sześć jachtów, ale po pierwszym etapie wycofał się jeden, litewski. Polskiej załodze pozostały w konkurencji załogi: Trifork (Dania), Team JAJO Holandia), Viva Mexico (Meksyk) oraz Austrian Ocean Racing powered by Team Genova (Austria i Włochy).
W ramach regat rozgrywane są także krótkie wyścigi tzw. portowe. Jachty VO65 uczestniczyły w nich dwukrotnie: w Alicante i w Århus. Oba wygrał WindWhisper i w tej klasyfikacji także jest liderem.
9/01/2023 Zanim wypłyną dookoła świata. Polski jacht wygrywa w prologu
Drugi etap The Ocean potrwa zapewne do niedzieli 11 czerwca. Polsko-zagraniczna załoga liczy na podtrzymanie zwycięskiej passy.
- Łódź jest świetnie przygotowana, mamy w załodze bardzo dobrych żeglarzy, przez ostatnie dni intensywnie trenowaliśmy i nie możemy się doczekać startu – mówił skiper Pablo Arrarte przed opuszczeniem duńskiego portu.
Nawigator, NorwegAksel Magdahl miał już w głowie plan na regaty: - Słaby wiatr, którego spodziewamy się przez 18 godzin od startu, wymusi wiele zmian żagli. Do tego wiele wyzwań nawigacyjnych: od zmiennych warunków meteorologicznych przez pojawiające się na trasie farmy wiatrowe.
Skład załogi WindWhisper na drugim etapie The Ocean: Pablo Arrarte (Hiszpania) - skiper, Aksel Magdahl (Norwegia) - nawigator, Daryl Wislang, Gemma Jones (N. Zelandia), Liz Wardley (Australia), Arianne van de Loosdrecht (Holandia), Thomas Rouxel (Francja) oraz Szymon Cierzan, Kacper Gwóźdź, Mateusz Gwóźdź, Marcin Sutkowski i Tomasz Piotrowski ( reporter pokładowy). Występuja w bawrach Yacht Klubu Polski Gdynia.
Polski jacht wspierają sponsorzy: Bumech SA z Katowic, CISE, KHG Invest, WindWhisper, AWL Grip oraz Helly Hansen.