Zapleczem będzie infrastruktura nowo otwartego Laboratorium Aerodynamiki Środowiskowej z unikatowymi tunelami aerodynamicznymi i wiatrowymi do badań z zakresu inżynierii wiatrowej i aerodynamiki środowiskowej. Małysz nie miał wątpliwości, że naukowe wsparcie jest warunkiem koniecznym, aby we współczesnym sporcie osiągać sukcesy.
Nie żyje legendarny trener. Pracował z największymi gwiazdami, ciężko pozbierać się po tej stracie
Popracują nad wybiciem z progu
– Technologiczny wyścig zbrojeń w sportach zimowych obserwujemy od wielu lat. W przypadku potęg takich jak Niemcy czy Austria na sukcesy pracują nie tylko sztaby trenerskie i zawodnicy, ale wręcz całe instytuty badawcze naukowców, wspierane z budżetów państw. W Polsce taki system dopiero stwarzamy i przekonujemy do niego – przypomniał Małysz.
PZN i jego partner technologiczny pracują już nad pierwszym wspólnym projektem naukowym, w ramach którego planują stworzyć stanowiska do badania wybicia z progu skoczni oraz do badań oporu aerodynamicznego pozycji sportowca.
Wyniki badań, testów, treningów i analiz umożliwią doskonalenie umiejętności technicznych i innowacje w treningu zawodników oraz sprzęcie.
Adam Małysz wyjawił, z czym jest największy kłopot w reprezentacji Polski w skokach narciarskich.
– Liczymy, że współpraca na dobry początek pomoże naszym skoczkom w ustabilizowaniu pozycji dojazdowej, bo mamy z tym problem – analizuje Małysz. – Dzięki specjalnym platformom będziemy mogli zmieniać kąt nachylenia. Będziemy wiedzieć więcej o zachowaniu nart w powietrzu, ale też na podłożu. Przeanalizujemy rozbieg skoczni, kąt wyjścia zawodników Praca w tunelu aerodynamicznym potrafi być bardzo wyczerpująca, więc niektóre badania będą przeprowadzane z wykorzystaniem manekinów.