Kłopoty z kasą w ostatnich tygodniach mieli szefowie kilku klubów, między innymi w Częstochowie i Gdańsku. W innych miastach już wcześniej pogodzono się z faktem, że pieniędzy będzie mniej. Zrozumieli to niektórzy zawodnicy, ograniczając swe żądania finansowe, tak aby kluby były wypłacalne. Byli jednak i tacy, którym zawirowania finansowe na świecie nie przeszkadzały w podbijaniu stawki.
Duńczyk Hans Andersen mizdrzył się do trzech klubów, aby ostatecznie wybrać Gdańsk, który zaproponował mu najwięcej. Co się jednak stanie, kiedy Andersen nie dostanie pieniędzy na czas? Nowy idol kibiców z Wybrzeża znany jest z tego, że jeśli nie dostaje w porę pieniędzy, po prostu na tor nie wyjeżdża.
Kilku poważnych sponsorów wycofało się w ostatnich dniach z żużla. Głównie były to browary i firmy budowlane. Do końca zastanawiał się nad sponsorowaniem żużla potentat paliwowy Lotos. Atlas Wrocław namawiał władze miasta na zakup pakietu akcji klubu, ale ratusz wybrał futbol.
Za to w Bydgoszczy tamtejszy magistrat znalazł aż milion złotych, aby wejść jako udziałowiec w Polonię. Wszystko to jednak kropla w morzu żużlowych budżetów. Wygląda więc na to, że raz jeszcze kibice będą największymi sponsorami swoich drużyn. Pytanie tylko, czy i oni się nie wycofają.
Legenda polskiego żużla Sławomir Drabik zwierza się "Super Expressowi": Wypadła mi wątroba
Kibice żużla z okolic Jasnej Góry chodzą rozpromienieni, bo do drużyny Złomreksu wrócił Sławomir Drabik (43 l.), jeden z najstarszych, ale i najlepszych, a z pewnością najweselszych zawodników Ekstraligi.
"SE": - Jaki będzie najbliższy sezon w Ekstralidze?
Sławomir Drabik: - Ciężki, bo kryzys idzie i nas przewraca.
- Po Złomreksie jakoś tego nie widać. A jak Polska długa, prezesi zawodzą, że muszą żużlowcom płacić za dużo. To gdzie tu kryzys?
- Jednym płacą dużo, a dla drugich nie wystarcza.
- Jak tam u pana ze zdrowiem?
- Inwalida jestem. Na jedno oko oślepłem, nerka mi siadła, a najgorsze, że mi wątroba wypadła...
- Straszny przypadek. Dlaczego wypadła?
- Bo whisky podrabiają.
- A serio?
- Nie najgorzej, jak przed rokiem.
- Przed rokiem to pan miał w lidze "wejście smoka" i paru asów formą przestraszył. W tym będzie tak samo?
- Jeszcze nie wiem. Mocnych drużyn nie brakuje, Toruń i Leszno są na fali, więc dużo w składzie nie zmienili. Krono będzie niebezpieczne, bo oni są nieobliczalni. Lotos... oni jeszcze nie skończyli zakupów.
- To co z tą wątrobą?
- Otrzepię z kurzu, włożę i jadę dalej.
- No to kwadratowych kółek, panie Sławku!
Żużlowy cennik 2009:
100 000 000 zł - koszt nowego, wspaniałego stadionu żużlowego w Toruniu
2 000 000 zł - tyle wnosi sponsor tytularny Speedway Ekstraligi firma CenterNet
1 700 000 zł - tyle może zarobić w tym roku w Gdańsku Duńczyk Hans Andersen
1 000 000 zł - tyle TVP płaci za prawa telewizyjne w 2009 do Speedway Ekstraligi
1 000 000 zł - za tyle miasto Bydgoszcz stało się większościowym udziałowcem Polonii
80 000 zł - koszt transmisji telewizyjnej jednego meczu
56 000 zł - koszt zakupu kompletnego żużlowego motocykla
26 000 zł - tyle kosztuje olej napędowy do busu zawodnika jeżdżącego w lidze polskiej i szwedzkiej
22 000 zł - silnik do motocykla żużlowego
20 000 zł - nagroda PZM dla polskich juniorów za mistrzostwo świata 2008
6000 zł - tyle zarabiają za jeden zdobyty punkt w meczu polskiej ligi najlepsi żużlowcy świata (w ligach angielskiej i szwedzkiej dużo mniej, 1000-2000 za punkt)
5000 zł - pensja miesięczna (tylko marzec - październik) mechanika zawodnika średniej klasy
4400 zł - zakup nowego gaźnika do motocykla
1300 zł - wynagrodzenie sędziego za jeden mecz plus "kilometrówka" i nocleg
240 zł - najtańszy karnet na mecze ligowe w Zielonej Górze
200 zł - najtańszy karnet na mecze ligowe w Gorzowie Wlkp.
20-50 zł - tyle za punkt dostają juniorzy w czołowym polskim klubie (plus pełna opieka sprzętowa i medyczna)
18-60 zł - ceny biletów na mecze ligowe w Bydgoszczy
*przyjęty kurs: euro 4,40 zł