Jarosław Hampel

i

Autor: Przemysław Szyszka

Idzie nowe w świecie żużla, co dokładnie ulegnie zmianom?

2013-01-25 3:00

Szykują się rewolucyjne modyfikacje sprzętowe w żużlu. W nadchodzącym sezonie prawdopodobnie pojawią się nowe tłumiki, a tunerzy silników będą mogli korzystać z tytanu, stosowanego między innymi przy produkcji rakiet. Do zmian optymistycznie podchodzi Jarosław Hampel (31 l.), żużlowiec Falubazu Zielona Góra.

- Spotkałem się już ze swoim tunerem i przedyskutowałem wprowadzenie do silnika tytanowych elementów - mówi "Super Expressowi" Hampel. - To bardzo dobry pomysł, bo tytan to niezwykle twardy metal. Dzięki temu jednostki napędowe będą służyły dłużej. Największa praca przed tunerami, którzy muszą zdecydować, w którym miejscu silnika umieścić tytan.

Sprzęt wyposażony w tytan będzie nieco droższy, ale Hampela to nie przeraża.

- I tak żużlowcy mogą wyjść na zero, ponieważ będą rzadziej wymieniać silnik. Niedługo chciałbym przetestować nowy sprzęt - twierdzi Hampel.

Kolejna poważna zmiana sprzętowa to wprowadzenie nowych tłumików. Te, których żużlowcy używali przez ostatnie sezony, są przez nich znienawidzone. Były bowiem problemy z wydalaniem spalin z silnika: zamiast uciekać na zewnątrz, wracały one do środka. W rezultacie sprzęt przegrzewał się i szybciej niszczył.

- Na szczęście w nowych tłumikach podobno nie ma tego problemu. Są przelotowe i pozbywają się wszystkich spalin. A przy okazji mieszczą się w normie głośności. Czekam, kiedy uzyskają homologację i będzie można je stosować - podkreśla Jarosław Hampel, który niedawno dowiedział się, że straci dostawcę ram motocyklowych. Czeska firma Jawa zbankrutowała.

- Na razie się tym jednak nie przejmuję. Mam duży zapas ram Jawy, który wystarczy mi na cały sezon. Na pewno w tym czasie pojawi się jakaś alternatywa - uspokaja gwiazdor Falubazu.

Co to jest tytan?

Metal wykorzystywany w przemyśle lotniczym (silniki odrzutowe, promy kosmiczne), militarnym (pociski rakietowe) i... medycznym (protezy dentystyczne). Lekki, a przy tym bardzo wytrzymały, odporny na korozję.

Najnowsze