W październiku 2021 roku Ekstraklasa S.A. rozpoczęła procedurę nowego przetargu na sprzedaż krajowych praw mediowych od sezonu 2023/24. Jak wówczas informowano, obejmie on prawa do transmisji rozgrywek Ekstraklasy, ale niewykluczone, że będą oferowane także relacje z meczów Fortuna I Ligi oraz wybrane spotkania piłkarskiej Ekstraligi kobiet. Sprzedażą praw po stronie Ekstraklasy zajmuje się zespół ekspercki zbudowany przez prezesa spółki, Marcina Animuckiego. Jak informuje Presserwis, spółka w ubiegłym tygodniu wysłała nadawcom zaproszenia do składania ofert. Trafiły do ponad 20 uczestników rynku medialnego z kraju i zagranicy. Przetarg dotyczy sezonów od 2023/2024 do 2026/2027 włącznie. Głównymi rozgrywającymi w obecnym przetargu mają być posiadający obecnie prawa Canal+ oraz nowy gracz na rynku, Viaplay.
W wypowiedzi dla „Presserwisu” Grzegorza Kita, prezes zajmującej się marketingiem sportowym firmy Sport Management Polska, szacuje, że za jeden sezon rozgrywek Ekstraklasy będzie trzeba zapłacić ok. 300 mln zł, a może więcej. Jak zaznaczył, to 20-procentowy wzrost ceny w porównaniu z poprzednim przetargiem. Wtedy 200 mln zł wyłożył Canal+, a 50 mln zł za sublicencję przekazała TVP.
Pod koniec 2021 roku spółka informowała: „Obecnie krajowe prawa mediowe do rozgrywek PKO Bank Polski Ekstraklasy posiadają CANAL+ i Telewizja Polska. Ich umowy obejmują jeszcze obecny sezon i następny. Przetarg dotyczący sezonu 2023/24 i kolejnych lat Ekstraklasa chce rozstrzygnąć najpóźniej do końca 2022 r. Na harmonogram prac będą miały wpływ takie czynniki jak konkurencyjność rynku, czy też inne przetargi dotyczące istotnych praw mediowych do wydarzeń sportowych. Zespół mediowy ligowej spółki ma pomysły, jak uatrakcyjnić kontent, który będzie przedmiotem przetargu”.
Przypomnijmy, że Ekstraklasa S.A. jest spółką akcyjną, założoną 14 czerwca 2005 roku w wyniku umowy pomiędzy PZPN a klubami piłkarskimi uczestniczącymi w rozgrywkach pierwszej ligi, które były inicjatorem powołania ligi zawodowej. Akcjonariuszami spółki jest 18 klubów najwyższej klasy rozgrywkowej (każdy posiada 5,1555% akcji), dysponujących ogółem 92,799% akcji spółki; pozostałymi 7,201% akcji dysponuje Polski Związek Piłki Nożnej. Celami Ekstraklasy S.A. są: zarządzanie rozgrywkami, sprzedaż praw mediowych i sprzedaż scentralizowanych praw marketingowych.